اجزای تشکیل دهنده دزدگیر اماکن

دزدگیر اماکن یا سیستم های امنیتی یکی از تجهیزاتی می باشد که می تواند در اماکن مختلف مسکونی و تجاری به کار رفته و در صورت وقوع سرقت با استفاده از آژیر و هشدارهایی که دارد اطرافیان را از وجود خطر آگاه نموده و یا حتی اقدام به ارسال پیامک یا تماس با مالک نماید.در اصل وظیفه اصلی دزدگیرهای اماکن یا همان سیستم‌های اعلام سرقت ، جلوگیری از ورود افراد غیرمجاز و اتفاقات مشکوک می‌باشد.
اجزای اصلی دزدگیر اماکن بر اساس یکسری استاندارهای جهانی ساخته و تولید می شوند که مبنا و پایه آنها تقریباً در همه مدل‌ها یکسان می‌باشند.
در ادامه با اجزای تشکیل دهنده دزدگیر اماکن بیشتر آشنا می شویم,

اولین یا مهمترین بخش

مهمترین بخش یک دزدگیر تهیه پنل مرکزی دستگاه دزدگیر است که اساس کار برقرای امنیت را برای ما انجام می دهد که تمامی بخش های دستگاه دزدگیر به پنل مرکزی متصل شده و ارتباط بر قرار می کنند ، باید توجه داشته باشید که بر اساس نیاز و انتخاب خودتان می توانید پنل دزدگیر با تلفن کننده سیم کارتی یا با تلفن کننده سیم کارتی + خط شهری تهیه و استفاده کنید.

تفاوت عملکرد تلفن کننده سیمکارتی و دوگانه (خط شهری و سیمکارتی)

تلفن کننده سیم کارتی ، این نوع از دزدگیر اماکن دارای ویژگی های متفاوت می باشد، در صورت احساس خطر دستگاه مرکزی در محیط آژیر به صدا در می آید و علاوه بر پیامک و تماس مربوط به سرقت هشدار های متفاوت دیگری نیز برای شما ارسال می کند و امکان کنترل سیستم هشدار با اپلیکیشن را نیز فراهم می کند. از جمله این هشدارها می توان به فعال یا غیرفعال شدن دستگاه دزدگیر توسط کاربران دیگر ، اعلام شماره زون تحریک شده در محل، قطع جریان برق شهر و … اشاره کرد.
تلفن کننده دوگانه که علاوه بر سیم کارت به خط ثابت نیز متصل است و با وقوع سرقت یا نفوذ غیر مجاز، هم از طریق سیم کارت و هم از طریق تلفن ثابت با شماره های ثبت شده شروع به تماس می کند. تلفن کننده دوگانه در اماکنی که از لحاظ امنیتی حساسیت بالایی دارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند چرا که با قطع ارتباط یکی از آنها، دیگری شروع به تماس و ارسال هشدار می کند.

مرحله دوم تهیه سنسور یا حسگر برای دزدگیر

مرحله بعدی در اجزای تشکیل دهنده دزدگیر اماکن تهیه سنسور یا حسگر می باشد که این حسگر ها با تشخیص و شناسایی حرکت مانند : ضربه ، شکست شیشه ، حرکت، تشخیص دود و گاز و … باعث تحریک دستگاه دزدگیر اماکن و فعال شدن آژیر دستگاه دزدگیر و ارسال پیام به کاربران ذخیره شده می شود انتخاب و خرید سنسور مناسب دزدگیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است هدف اصلی تشخیص سنسور ها حرکت افراد و ارسال هشدار به کنترل پنل دستگاه دزدگیر شماست که به مرکز نظارت شما هشدار می‌دهد. با انتخاب سنسور مناسب، قرار دادن آن در مکانی مناسب و کنترل آن برای اطمینان درستی عملکرد سنسور می توانید گامی مهم برای تامین امنیت محیط مد نظرتان بردارید، انواع سنسور های موجود برای دستگاه دزدگیر می توان چشمی ، شوک سنسور، مگنت، دتکتور دود و … اشاره کرد.

معرفی و کاربرد برخی از سنسور ها برای دستگاه دزدگیر اماکن

آشکارسازهای حرکتی :

چشمی وزنی Beewaz
چشمی حرکتی Beewaz

اینها حسگرهایی هستند که با استفاده از فناوری مادون قرمز یا مایکروویو، حرکت در یک منطقه خاص را تشخیص می دهند. آنها معمولا در راهروها، راه پله ها یا اتاق هایی با اشیای قیمتی قرار می گیرند. آنها را می توان طوری تنظیم کرد که حیوانات کوچک یا دیگر منابع هشدارهای اشتباه را نادیده بگیرند.

شوک سنسور :

شوک سنسور سیمی Beewaz

شوک سنسور یا سنسور ضربه از قطعات تشخیص سرقت در دزدگیر اماکن می‌باشد که بر روی انواع درب ،پنجره و هر سطوح مسطحی که قابلیت تخریب توسط سارق را دارد نصب می شود . شوک سنسور یک سنسور الکترونیکی حساس به ضربه است و زمانی که ضربه‌ای به محل نصب این سنسور جهت ورود سارق انجام گیرد سنسور این عمل را تشخیص می دهد و سیگنالی به پنل مرکزی دزدگیر جهت آژیر کشیدن و اطلاع رسانی ارسال می کند ،  این سنسور دزدگیر را می توانید برروی اشیا و وسایلی مهم مانند گاوصندوق نصب کنید تا در هنگامی که ضربه ای به آن وارد می شود یا جابجا می شود، آژیر دستگاه دزدگیر فعال شود یا می توانید از سنسورهای لرزشی بر روی دیوارها و سقف استفاده کنید تا اگر زمانی کسی قصد تخریب آنها را داشت سنسور فعال شود. همچنین این سنسورها برروی شیشه هم نصب می شوند تا به محض شکستن تحریک شوند.

مگنت :

مگنت بی سیم Beewaz
مگنت سیمی Beewaz

یکی دیگر از تجهیزات جانبی دزدگیر اماکن مگنت درب و پنجره می باشد که بسیار کاربردی بوده و افراد بسیاری تمایل به استفاده از آن دارند. ورودی و خروجی های مختلف ساختمان با استفاده از مگنت قابل کنترل بوده و امنیت تا حد زیادی بالاتر می رود، مگنت یکی از بهترین گزینه ها برای محافظت از درها و پنجره هاست. این نوع از سنسورهای دزدگیر از دو قطعه جداگانه ساخته شده اند که یک قطعه آن به صورت ثابت روی چارچوب در و یا پنجره نصب و دیگری روی در و یا پنجره نصب می شود. هر گاه در و پنجره باز شود یک سیگنال به صورت وایرلس یا بی سیم و یا ازطریق سیم برای پنل مرکزی می فرستد و آژیر به صدا در می آید.

سنسور تشخیص دود :

سنسور دود که به آن آشکارساز دود نیز هم گفته میشود، این سنسورها را می توانید در اتاق ها، فروشگاه ها ، مغازه ها، انبار و هر مکانی که ممکن است آتش سوزی رخ دهد نصب کنید . این سنسورها دود ناشی از آتش سوزی را تشخیص می دهند و آلارم دستگاه را فعال می نمایند.

مرحله سوم تهیه هشدار دهنده ها برای دستگاه دزدگیر :

هشدار دهنده ها یا همان صدای دزدگیر که در مواقع ضروری ولازم شروع به هشدار دادن صوتی یا نوری می کنند مانند : بلندگو ، آژیر سیرن یا فلاشر ، هشدار دهنده ها اولین عامل بازدارنده محیطی است که مورد تعرض قرار گرفته و با به صدا درآمدن آژیر دستگاه دزدگیر افراد خیلی سریع مطلع شده و می توانند با پلیس تماس بگیرند، صدای آژیر دستگاه دزدگیر می تواند فشار و استرس های بسیار زیادی برای سارقینی که امنیت محیط را به خطر انداخته اند فراهم کند و حتی از سرقت کردن آنها منصرفشان کند.هشدار دهنده ها می توانند هنگام فعال شدن همزمان ، به کاربران ثبت شده در دستگاه دزدگیر شروع به تماس و پیام کنند.

در ادامه به بررسی برخی انواع هشدار دهنده ها می پردازیم
آژیر سیرن :

آژیر پیزو دار دزدگیر یا سیرن یک دستگاه کوچک و هشدار دهنده صوتی است که در کنار دزدگیر های اماکن در محیط داخلی مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل اندازه کوچک آن به راحتی می توان آن را در محل مناسب و دلخواه خود نصب کرد. افرادی از سیرن استفاده می کنند که می خواهند علاه بر محیط بیرونی در محیط داخلی منزل یا واحدشان نیز صدا پخش شود این نوع آژیر تک صدا بوده و قابل نصب در محیط های داخلی است و ولتاژ موردنیاز آن معمولا 12 ولت است.

بلندگو:

بلنگو Beewaz

بلندگوها صدای متناوب از خودشان تولید می کنند ، بلندگو ها به دلیل صدای بلندی که تولید می کنند مناسب نصب در فضای بیرونی هستند.
بهتر است بلندگوها داخل یک کاور فلزی یا پلاستیکی قرار دهید تا از گرد وغبار، باد و باران و سایر تغییرات محیطی در محفوظ باشند. نصب این نوع آژیرها در فضای بیرون از خانه، کارخانه، انباری و …اهمیت بسیار دارد. با ایجاد صدای بلند این هشدار را به سارقان داده می شود که مکان به وسیله دزدگیر حفاظت می شود و به عنوان عاملی برای منصرف کردن سارق از سرقت عمل می کنند.

آژیر فلاشر :

آژیر بک آپ Beewaz

دستگاهی است که صدای بلند و چراغ چشمک زن تولید می کند تا افراد را از یک وضعیت اضطراری یا نقض امنیتی آگاه کند. معمولاً توسط یک سیستم 12 ولت تغذیه می شود و دارای یک باتری داخلی است تا در صورت قطع برق از عملکرد مداوم اطمینان حاصل کند.

آژیر فلاشر مخصوص فضای بیرونی، ضد آب با محفظه PC با مقاومت بالا و جلوگیری از UV است. دارای محافظ سوئیچ دستکاری دو طرفه است و می تواند سیمی یا بی سیم باشد. با یک پنل کنترل متصل می شود و یک نور بارق قوی و صدای آژیر بالا برای ترساندن مزاحمان ایجاد می کند

مرحله چهارم تهیه باطری برای دستگاه دزدگیر :

چهارمین مرحله تهیه باطری دستگاه دزدگیر است برای جلوگیری از از کار افتادن دستگاه دزدگیر اماکن بر اثر قطعی برق ، پنل مرکزی دزدگیر و سنسور های آن به باتری دزدگیر وصل شده اند و تا ساعت ها بعد از قطع برق از باطری دزدگیر موجود در سیستم تغذیه کنند. دستگاه های دزدگیر با استفاده از برق شهری کار می کنند که با توجه به این که سیستم هایی ضروری می باشند ، در صورتی که برق شهر از کار بیفتد و قطع شود این سیستم ها نیز از کار می افتند.
به همین دلیل ضروری است که دزدگیرهای اماکن از باطری استفاده کنند تا در مواقع ضروری و قطعی برق، سارقین از فرصت سوء استفاده نکرده و وارد ساختمان نگردند، تا همیشه و هر لحظه برقرار کننده امنیت خانه باشد
باطری دستگاه دزدگیر باید دو سالی یک مرتبه تعویض بشوند ، نحوه عمل این باطری ها به این صورت است که باطری را به برد پنل مرکزی متصل می کنند و در مواقع قطعی برق آن را فعال می نماید ، باطری دستگاه دزدگیر از نوع باتری های خشک با ولتاژ ۱۲ ولت می باشد که با توجه به طراحی دزدگیر می توان از باطری دزدگیر ۱۲ ولت ۴.۵ آمپر یا 7.2 آمپر برای دزدگیر اماکن استفاده کرد لطفا در نظر داشته باشید هنگام حمل و نقل و نصب باطریدزدگیر به باطری ضربه وارد نشود و قبل از نصب باطری  دزدگیر از سالم بودن شارژ باطری دزدگیر  اطمینان حاصل کنید.

به خواندن ادامه دهید

پست های مرتبط

  • آیا به دزدگیر نیاز داریم؟ هر کسی سزاوار این است که در خانه خود احساس امنیت کند ، و بنابراین مهم است که اقداماتی را برای تحقق بخشیدن به این موضوع

    اطلاعات بیشتر
  • دزدگیر باغ و محیط های باز با توجه به تعریف محیطی و نیاز های هر کاربری  و همچنین درجه امنیت و دیگر جزئیات می توانیم دستگاه های دزدگیر را در

    اطلاعات بیشتر
  • دزدگیر خانه و منازل مسکونی خانه ، منزل ، محیط مسکونی یا هر عبارت دیگری که نماد خانه و خانواده است بیان گر این مهم است که در این

    اطلاعات بیشتر